onsdag 30. juni 2010

Kommunikasjon og design

De aller fleste som arbeider som rådgiver innenfor kommunikasjon, kaller seg forståelig nok, for kommunikasjonsrådgivere. Ingenting galt i det, og så absolutt treffende.

Men; Er det ikke førsteinntrykket som er den sterkeste kommunikasjonen? Hvem husker ikke sitt første viktige begivenhet? (nødvendigvis ikke udelt positivt..)

Den visuelle identiteten gir oss et bilde av hvilken oppfatning vi danner oss av vedkommende. Eller en bedrift. Etter 3 sekunder inne på nettsiden til en potensiell leverandør, har vi gjort oss opp en mening. På bakgrunn av det visuelle. Logo. Grafiske elementer. Symmetri. Balanse mellom bilde/ tekst/ luft. Sammenheng mellom det grafiske uttrykket og bildebruk. Assosiasjonene dette gir må stå i sammenheng, med bedriftens verdier.

Vi beveger oss dermed fra det visuelle uttrykket (les: fasaden)  til bedriftens kjerneområde. Hvordan de ønsker å bli oppfattet. Hvordan blir de oppfattet. Og ikke minst, sannheten....
Noen selskap er så dyktige på å bygge en sterk merkevare, at imaget er større enn sannheten. Hallo, Coca Cola ER jo ikke bra for helsen! Det er jo ikke bra for noen ting. Men like fullt selger de. Og vi synes det er like hyggelig hver jul når colanissen kommer. Det er jo til og med blitt et begrep.

Kommunikasjon og design. Begge deler for å få fram et helhetlig budskap.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar